Wednesday, May 7, 2014

Et maleri - steg for steg - this is how I work

For første gang har jeg prøvd å systematisk ta foto fra begynnelse til slutt. My painting from the beginning to the end.

Jeg skisser opp figuren med kull og så begynner jeg å fylle med farge.
Jeg begynner med de mørkeste fargene og deretter de lyse for å få nese, panne, kinn etc til å stikke ut.
 
Jeg tror det er ferdig nå. 3-åringen synes det ligner et troll, mens 5-åringen synes det ligner pappa. Ha ha.











Når jeg maler portretter som det her bruker jeg nesten alle fargene på palettene. Ofte starter jeg med en kjølig farge der jeg vil at det skal bli skygge og så har jeg de mer varme fargene der det skal være lys. Jeg bruker hvitt på de partier hvor huden skal stå frem, f.eks nesen, pannen, øyelokk og kinn. Jeg bruker ofte et foto av et ansikt for å se hvordan skygger faller og overdriver gjerne skyggene/de fremhevede partiene (f.eks på overleppa). For å få glans i øynene bruker jeg også hvitt på den siden lyset kommer inn.

No comments:

Post a Comment